Nie daj się oszukać!!!
Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działań, szukając nowych pomysłów i sposobów, by ograbić swoje ofiary. Kto nie słyszał o metodzie na wnuczka, policjanta czy prokuratora? Ostatnio na Śląsku przestępcy wypróbowywali jednak nową metodę - tym razem ”na listonosza”.
W ostatnim czasie pojawiają się informacje o nowej metodzie oszustów, którzy chcą w ten sposób wykorzystać łatwowierność seniorów. Osoby starsze to najbardziej narażona grupa ludzi, która w sposób szczególny podatna jest na manipulację, a w konsekwencji pada ofiarą oszustów.
Od dosyć dawna znane są już metody na „wnuczka”, „policjanta”, „pracownika administracji” czy „prokuratora”.
Ostatnio jednak przestępcy swoje ofiary próbowali oszukać zupełnie nową metodą - na „listonosza”. Dzwoniąc na numer stacjonarny telefonu, oszust przedstawia się za funkcjonariusza Policji. Potem informuje, że policjanci prowadzą akcję przeciwko listonoszowi, który jest oszustem i muszą go zatrzymać. W jednym z przypadków „policjant”, prowadząc z seniorką rozmowę telefoniczną, próbował ustalić, czy należności otrzymywane co miesiąc wpływają na jej konto, czy być może otrzymuje je w formie gotówki. Można domyślić się, że kolejnym krokiem byłoby zjawienie się w mieszkaniu oszusta, który „zabezpieczyłby” gotówkę. Innym razem dzwoniący polecił seniorom zatrzymać listonosza i czekać do przyjazdu patrolu policji.
Niestety w dalszym ciągu zdarzają się przypadki, w których senior traci wszystkie oszczędności, nawet pomimo licznych apeli i informacji w mediach. Przestępcy bez żadnych skrupułów zabierają im niejednokrotnie dorobek całego życia, wykorzystując coraz to nowsze metody, za to sposób ich działania jest ciągle podobny. Dlatego apelujemy:
Seniorze nie daj się oszukać! Nie przekazuj osobie nieznajomej pieniędzy!
- Rozłącz połączenie (odłóż słuchawkę na widełki telefonu)
- Skontaktuj się z bliskimi (upewnij się czy rodzina potrzebuje pomocy)
- Powiadom Policję zadzwoń na numer alarmowy 112
Zapamiętaj! Policjanci nigdy:
- nie informują przez telefon o swoich działaniach,
- nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nie pytają o sumę posiadanych oszczędności oraz miejsca ich przechowywania,
- nie proszą o podanie numerów kont bankowych, haseł,
- nie proszą o przelanie pieniędzy na wskazane konta bankowe,
- nie proszą o zaciągnięcie kredytu.